zondag, februari 05, 2006

Een duik in de Thaise cultuur

Bericht verdwenen?
Ten eerste wilde ik even melden dat ik gisteren nog een heel bericht heb zitten maken, maar dat die blijkbaar verdwenen is? Hoop dat deze wel goed gaat
Met zijn zessen op een brommer
Onderdeel van de thaise cultuur: record stapelen op een brommer. Ook wij hebben mee mogen doen aan dit record. De familie michels, Johan en de chauffeur on two wheels..nou ja, niet helemaal. De chauffeur had een soort van zijspan gemaakt van een ijzeren plaat, een frame en daarop een dak. Rondom het frame was een bank gemaakt. Normaal vervoert ie daar denk ik minstens 10 thai op. Maar europeanen van onze omvang halen dit uiteraard niet. De bagage zat achterop een extra klep aan het frame en werd bij het voertuig gehouden met snelbinders. Die thai zijn creatief, maar ik denk niet dat de RDW deze initiatieven in de vervoersector op waarde weet te schatten:)
Apple's Guesthouse
We moesten ons op deze bijzondere wijze verplaatsen, omdat we verkast zijn naar een ander hotel. Ploy was leuk en stylish, maar niet echt geschikt voor de kinderen. We zitten nu in een bungalow aan een besloten tuin, met ' sitting area's' zoals de Lonely Planet dat dan omschrijft, en de sfeer is er 10 x beter dan in Ploy.
We yahtzeeen met een gerust gevoel vlakbij de slapende kinderen en we pluizen de Lonely Planet uit naar een mooie accommodatie op onze volgende bestemming: Ko Lanta. Het restaurant bij het Guesthouse wordt zelfs geroemd door de Thai en is inderdaad ' the best in town'.
Afdingen
Gisteren hebben we some serious shopping gedaan. Heerlijk! En hier in Kasjana Boeriii waarderen ze het het nationale gezelschapspel, onderhandelen, nog helemaal! Niks mooier voor een thai dan een spannend potje handjeklap met een farang (vreemdeling). En dat allemaal met een glimlach.
De verkoopsters wisten de maten van de heren onder ons haarfijn in te schatten en optimistische keuzes voor te kleine broeken werden vriendelijk doch beslist afgeraden. We hebben echt ingeslagen, behalve voor mij maar ik zet mijn geld op Bangkok.
Cooking Course
Vandaag hebben Johan en ik een Cooking course gedaan bij het Guesthouse. Eerst naar de markt om de ingredienten te leren herkennen, te ruiken en te proeven. Het was een feest van kleur en smaak!
Wel wreed (niet in de zin van vet cool) was dat de vissen in bakjes lagen te spartelen en op het moment dat ze hun laatste snik naderden, even weer in het water werden gegooid. Blijven ze vers, dat is de motivatie.
's Middags hebben we 6 populaire gerechten leren koken, onder andere Tom Yam soep en Pad Tai en natuurlijk de bekende curry's. Hoewel sommige erg spicy waren, erkenden we ook wel steeds meer de balans in het thaise eten. Het is heet in je mond maar wel heel smaakvol.
De cursus was geweldig om te doen. De groep waarmee we dit deden bestond vooral uit Nederlanders, en ook nog eens een stel dat ook met kinderen op reis was! We konden tussen de gerechten door ervaringen uitwisselen over o.a. hoe lang het duurt voor de kinderen een beetje gewend zijn, het bijhouden van een website (haha) en allerlei dingen die we verder met niemand kunnen delen eigenlijk. De website van dit stel, dat ook nog doorgaat naar Australie en Nieuw Zeeland, is www.deokkiesontour.nl
Hello, you want Massage?
Daarna hebben Johan en Steffan zich overgegeven aan een thaise massage. We hadden ze al eerder aan het werk gezien, die kleine thai die gewoon over de toeristen heen lopen, als massage techniek. De heren zijn vandaag goed aangepakt, ze werden zich bewust van spieren waarvan ze het bestaan niet kenden. Maar het deed hen echt goed en het is echt een aanrader als je een gecertificeerde masseuse hebt.
Even lekker Krabi
Morgen vliegen we naar Krabi, een plek waar Steffan en ik al eens geweest zijn. (naar deze plaats vond de historische busreis plaats, waarbij ik tijdens een sanitaire stop mijn husband en luggage ineens kwijt was..snif). Van hieruit kunnen we de volgende dag naar Ko Lanta. We verheugen ons enorm op het strand en de verkoeling van de zee!. Marijn en Romee zijn het stadse leven sowieso echt zat. Het lawaai, de hitte die je hier overvalt, het maakt hen moe en onrustig.
Wat voor internetmogelijkheden we daar hebben weten we niet. We proberen vanuit Krabi nog een berichtje te plaatsen en ook een postpakketje op te sturen met wat zware voorwerpen die we hier gekocht hebben. Dus pa, dat is dan de doos met die rare tekens en postzegels er op.
Hieperdepiephoera voor..
De komende tijd zijn er nogal wat dierbaren jarig. Berber is al jarig geweest (gefeliciteerd meis)
Nicky alvast gefeliciteerd en evenzo voor nichie Baukje!
Tot later!

4 Comments:

At zondag, februari 05, 2006 4:32:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Ziet er allemaal super uit, lekker die kook cursus, kom je die hier even uitproberen? Mag best hoor in mijn keuken.
Tom vond Marijn er opeens zo groot uitzien op de foto's. Wie is dat jongetje dan mama? Dat is Marijn! Oh ik vind hem opeens zo groot. Ik herken jullie straks ook vast niet meer zonder wallen en te bruin.
Thaise massage?
Lijkt me zo heerlijk als ze gewoon
over je heen lopen, gebeurt mij nou nooit haha.

Hier is alles prima. Dit weekend gevuld met een logeerpartijtje.
Badkamer was veranderd in een slagveld, en de kamer in een plas sinas maar verder viel het heel erg mee.Was gezellig

Ik zelf ben begonnen met de training voor de run van Winschoten! Wat zegt u? Ja ik weet het zelf ook niet hoor maareh....

De foto's zijn prachtig, verveeld nooit. Ik ben iedere keer weer verwonderd zoals jullie gewoon in Thailand zijn. Super.

Veel liefs groetjes Bert, Erna en Tom

 
At zondag, februari 05, 2006 7:38:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Heel leuk om al jullie verhalen te lezen; ook prachtig geschreven. Wij wensen jullie nog een heel leuk en voorspoedig vervolg van jullie reis!!
Groeten, Ien, Har, Esmée en Jarno

 
At zondag, februari 05, 2006 9:15:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Hee hallo daar,

Mijn dochter is 4 geworden en zaterdag hadden we een party. We hebben Berber bijna niet gezien want die had het heel druk met Mar, op haar nieuwe kamer. Wij hebben hier een total-house-makeover gehad want de bovenverdieping is klaar!!! En we hebben nu ALLEMAAL een andere kamer. Bevalt erg goed en Jerik heeft eindelijk weer rust.
Heerlijk om de verhalen te lezen. Ik kijk elke dag even. Hoe bevalt het jullie om zo met de kinderen te reizen? Is het aan te raden? Vroeg ik me af.
Hoe lang blijft Johan eigenlijk? Ach je hoeft niet te reageren hoor, ik lees het vanzelf wel in jullie verhalen. Lieve schatten, alles gaat hier goed. Pas goed op elkaar!!!!! xxx Baukje

 
At maandag, februari 06, 2006 11:30:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

Nou het lijkt wel goed te gaan aan die kant, de foto's zien er toch wel fris uit. En is de kookcursus ook gelukt, of gingen jullie niet zelf iets maken!!! Bevalt de Thaise keuken nog steeds? Of hebben jullie al weer zin aan echt Hollands voedsel???????? Stampot bv.!!!!!!!!!!!!!!!!! Het is hier echt stampotweer, saai mistig en koud, zal wat worden als jullie weer thuis komen, wordt echt wel even weer wennen hoor van die hitte in de kou!!! Weer hele mooie foto's met vrolijke snoetjes. Ik had jullie trouwens wel even willen zien met zijn allen op de brommer, zal me een gezicht geweest zijn, maar wel spannend zoiets maak je hier toch niet mee. Genieten maar weer van alle indrukwekkende dingen daar aan de anderen kant en we lezen vol spanning wel weer het volgende bericht, echt heel indrukwekkend!!! Bevalt het de kinderen nog steeds??? Groetjes van de buurtjes xxx

 

Een reactie posten

<< Home